En ny reklamkampanj riktad till kollektivtrafikresande i Stockholm får hård kritik. Resenärer uppmuntras att ”ignorera” om de ser någon attackeras. «Visa kollektivt mod. Titta bort », står det uttryckligen med stor text på affischerna.
Om du ser en kvinna misshandlas ska du titta bort, ta ut din mobiltelefon och chatta med säkerhetscentret, är meddelandet från Storstocks lokala trafik, SL.
På Twitter reagerar människor med misstro och avsky på kampanjen:
Vad är det här för skit, SL?
Om en man ser en kvinna bli överfallen ska han hoppa in och ommöblera gärningsmannens ansikte, inte chatta med en töntig app.
Sprid inte såna svaga värderingar. pic.twitter.com/dt6Wf1tltF
— Emil Moghaddam (@emil_moghaddam) October 8, 2020
SL anser å sin sida att kollektivt mod kan vara olika saker, inklusive att titta bort. På frågan av Nyheter Idag försvarar de kampanjen just genom att påpeka att mod kan vara olika saker, och de skriver också på sin egen sida att mod handlar om att vara uppmärksam och omtänksam.
Kollektivkurage är att vara uppmärksam och omtänksam när du vistas i kollektivtrafiken. Det är du till exempel genom att ge sittplats till någon som behöver den mer än du eller genom att kontakta SL:s trygghetscentral om du ser någon som är i en utsatt situation i kollektivtrafiken.
SL uppger att de har 850 000 passagerare varje dag, och att kampanjen gör det säkrare för Stockholms invånare att använda kollektivtrafik.
Twitter-användaren Havana beskriver sin egen frustration över kampanjen: ”Hjälp inte dina medmänniskor. Om någon misshandlas eller våldtas, ring någon som kommer med juice och bullar. Jag kallar kampanjen ”Böj nacken och hoppas på det bästa.”
Nu blir jag också provocerad av den här. Hjälp inte dina medmänniskor. Om någon blir misshandlad eller våldtagen, ring någon som kommer med saft och bulle. Jag döper den till ”Krök rygg och hoppas på det bästa”. pic.twitter.com/5cPqFo8qAv
— Havanna (@Havanna) October 8, 2020
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.